Mindfulness

Mindfulness-based stressreductie (MBSR) is een bewezen effectieve training van 8 weken waarin je anders leert omgaan met stress, angst, somberheid en pijn. 

Mindfulness

We weten allemaal dat het belangrijk is om goed voor ons zelf te zorgen door gezond te eten en regelmatig te bewegen. Veel mensen bezoeken een sportschool om fit te blijven. Het is in onze maatschappij nog niet zo gebruikelijk om goed voor onszelf te zorgen door de beoefening van mindfulness. Terwijl dit net zo belangrijk is als het gaat om goed zorgen voor ons zelf. Er wordt veel onderzoek naar mindfulness gedaan en hieruit blijkt dat regelmatige beoefening van mindfulness de kwaliteit van leven verhoogt. Al na een 8-weekse training geven deelnemers aan dat ze beter slapen, minder piekeren, minder pijn ervaren, meer ontspannen zijn en meer bewust zijn van het eigen lichaam en gedragspatronen. In een mindfulnesstraining ontwikkel je vaardigheden en houdingskwaliteiten om beter te kunnen dealen met stressvolle situaties. 

De Mindfulness based stressreduction training is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, van oorsprong moleculair bioloog met veel ervaring op het gebied van yoga en meditatie. Hij werkte in een ziekenhuis waar hij een training ontwikkelde voor chronische patienten met als doel om hen de middelen te geven waardoor zij zelf iets aan hun gezondheid en de beleving ervan konden doen. Hij definieert Mindfulness als volgt:”Mindfuness is awareness that arises through paying attention, on purpose, in the present moment, non-judgementally, in the service of self-understanding and wisdom.” Mindfulness is een proces van volledig en bewust aanwezig zijn in het huidige moment, met een houding van openheid, vriendelijkheid, nieuwsgierigheid en acceptatie. Dit om vanuit meer innerlijke kalmte, inzicht en wijsheid te kunnen leven. In het beoefenen van mindfulness beoefen je een open, niet veroordelende houding in het hier en nu.

Wat levert een mindfulnesstraining op:

  • Meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je acties en je reacties en emoties
  • Meer afstand kunnen nemen van problemen
  • Makkelijker leven
  • Bewuster en intenser leven
  • Meer energie
  • Betere concentratie
  • Beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen
  • Beter grenzen aangeven
  • Vermindering van stresssymptomen (vermoeidheid, slapeloosheid, verhoogde bloeddruk)
  • Vermindering van somberheid en angst
  • Betere hanteerbaarheid van chronische pijn
  • Verminderd de psychische gevolgen van een ernstige ziekte en tegenslag

Vragen of aanmelden?

Mocht je nog vragen hebben over Mindfulness of wil je deelnemen aan een mindfulness training?  Neem dan gerust contact met mij op.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy