Vandaag is het blue Monday, een dag die de meest deprimerende dag van het jaar zou zijn. Datums staan niet bekend als een risicofactor voor het ontwikkelen van een depressieve stemming. Er zijn wel vele andere factoren die het risico op een depressie, stress of angsten kunnen vergroten. Een onderbelichte factor is voeding en leefstijl. We associëren gezond eten en bewegen met lichamelijke gezondheid, slank zijn en er goed uit zien,  maar vaak niet met psychisch gezond zijn. Het wordt echter steeds duidelijker dat dit wel degelijk een hele belangrijke factor is.

Tweede brein

Voor een goed humeur, energie en een goede nachtrust is het van belang dat al je spijsverteringsorganen goed hun werk kunnen doen, zoals de darmen. De darmen worden tegenwoordig ook wel ons tweede brein genoemd, omdat de darmen belangrijke stofjes produceren, zoals serotonine en dopamine. Daarnaast breken onze darmen stofjes waar we teveel van hebben, zoals stresshormonen af. Ongezonde voeding en chronische stress zorgen er voor dat onze darmen deze taken niet goed kunnen verrichten. Je kunt je hierdoor moe, somber en angstig gaan voelen.

Met name ongeraffineerde suikers, alcohol en witmeelproducten zoals bloem, witte rijst en witte pasta, maar ook een teveel aan glutenrijke producten, dierlijke producten zoals vlees en zuivel (met name ook graan gevoerde dieren) en een teveel aan cafeïne of theïne hebben allen om verschillende redenen een negatieve uitwerking op je spijsverteringsorganen en dus ook op je lichamelijke en psychische gezondheid.

“70% of your serotonin is made in your gut. What’s going on in your gut is going to affect your mood – anxiety, depresion and focus.”

Dr. Frank Lipman

 Plantaardig eten

Als je last hebt van chronische somberheid, angsten, stress, burn-out of chronische pijnklachten dan is het raadzaam om niet alleen naar psychische factoren of externe stressoren (zoals een te hoge werkdruk) te kijken, maar neem ook je eetgewoonten eens onder de loep. Probeer zoveel mogelijk plantaardig te eten: groenten, fruit, noten, zaden en olie rijk aan omega 3. Eet in mindere mate volkoren granen, eieren, wilde vis en vlees van gras gevoerde dieren. Beperk je zuivel inname en gebruik alleen zure zuivelproducten. Minimaliseer het gebruik van alcohol, koffie, zwarte thee.

Tijdens mijn behandeltrajecten help ik je graag om zicht te krijgen op jouw voedingspatroon en leg ik uit wat gezonde keuzes zijn en waarom. Ben je geïnteresseerd in een bredere aanpak van jouw stress-, stemmings-, pijn- of angstklachten? Bekijk hier het behandelaanbod en retreats.

 

 

 

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy