Wanneer je nare gebeurtenissen hebt meegemaakt in je leven en deze niet goed hebt kunnen verwerken,
kan het zijn dat je op een gegeven moment vastloopt.

Traumagerelateerde klachten

Je kunt anders gaan voelen, denken en je anders gaan gedragen. Het kan zijn dat dit geleidelijk gebeurd en je je niet realiseert dat dit te maken heeft met bepaalde gebeurtenissen die je hebt meegemaakt. De volgende klachten kunnen ontstaan na het hebben meegemaakt van nare gebeurtenissen: steeds weer terugdenken aan de nare gebeurtenis, nachtmerries, vermijden om te praten over of te denken aan de nare gebeurtenis, schaamte of schuldgevoel, snel geprikkeld zijn, somberheid, je zorgen maken, angsten, paniek, een negatief zelfbeeld, slaapproblemen,  relatieproblemen en onverklaarbare lichamelijke klachten/chronische pijn.

Gebeurtenissen die kunnen leiden tot traumagerelateerde klachten zijn onder andere: ongevallen, brand, verlies van een baan, verlies van een dierbare, diagnose van een ernstige ziekte, overval, verkrachting of aanranding, getuige van (huislijk) geweld, mishandeling, pestervaringen, medische ingrepen en oorlogsgeweld.

Angstklachten

Angsten uiten zich vaak lichamelijk (trillen, hoofdpijn, buikpijn), cognitief (vervelende gedachten over nare dingen die kunnen gebeuren, piekeren) en gedragsmatig (vermijden van angstige situaties).

Burn-out

Burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest op een lange periode van stressvolle (werk)omstandigheden. Mensen kunnen niet meer goed functioneren door aanhoudende vermoeidheid

Chronische pijn

Normaal is pijn een signaal dat
er iets
in het lichaam niet goed gaat. Soms is de oorzaak van de pijn al weg maar blijft de pijn, of is de pijn erger dan de ernst van het letsel zou doen verwachten.

Dwangklachten

Bij een dwangstoornis heb je steeds dezelfde terugkerende gedachten, die je  niet wilt hebben. Om deze gedachten en de vervelende gevoelens die erbij horen weg te krijgen, moet je van jezelf steeds weer bepaalde dingen doen

Privacy Settings
Consent to display content from Youtube