Onze aandacht wordt gedurende de dag getrokken door allerlei prikkels; dingen die we zien, horen, voelen, denken et cetera. We laten ons meevoeren in wat onze aandacht trekt en zijn ons daar meestal niet bewust van.

Mindfulness

Als we mindfulness beoefenen, brengen we onze aandacht ‘gericht’ ergens naar toe. Kortweg staat mindful zijn voor aandachtig zijn. Mindfulnesstrainingen zijn gericht op het creëren van meer aandachtigheid voor het hier en nu in plaats van het verleden of de toekomst op een niet (ver)oordelende manier.
In het beoefenen van mindfulness beoefen je een open, niet veroordelende houding in het hier en nu. Niet (ver)oordelen is lastig. We zijn gewend om onze ervaringen direct te beoordelen als fijn, onaangenaam, mooi, lelijk, goed, slecht, et cetera.

 

Over het algemeen zijn we meer geneigd ons open te stellen voor aangename ervaringen dan voor onaangename ervaringen. In de mindfulness proberen we een open houding te hebben voor onze volledige ervaring zonder onderscheid te maken tussen aangename of onaangename ervaringen. Mindfulnesstrainingen kunnen behoorlijk wat positieve effecten hebben op mensen die last hebben van onder andere stress, depressie, chronische pijn, slapeloosheid en piekeren. Door anders in het leven te gaan staan kan stress verdwijnen en slapeloosheid verminderen.
Bron: www.verenigingvoormindfulness.nl

EMDR

Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve therapie gaat vooral uit van de invloed van het denken op het gevoelsleven en het doen. Wie belangrijke zaken en gebeurtenissen in zijn leven gewoonlijk vanuit een negatief standpunt beziet, wordt makkelijker angstig, somber of geïrriteerd, met alle negatieve gedragingen tot gevolg.

Kortdurend intensief

Bij een kortdurende intensieve behandeling heb je meerdere behandelsessies per week. Afhankelijk van wat je prettig vindt kan het gaan om meerdere ‘losse’ behandelsessies per dag of week tot aan maximaal 4 sessies per dag, gedurende 3 dagen.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google